Nykypäivänä tuntuu että yritykset panostavat asiakaspalvelunsa laatuun pelottavan vähän. Harvassa yrityksessä on ymmärretty, että kun samaa tavaraa myydään viereisessä liikkeessä ja joka nurkalla, hyvä asiakaspalvelu olisi se juttu jonka avulla voitaisiin erottua kilpailijoista. Asiakkaat kun tuppaavat äänestämään jaloillaan.

Tällä kertaa minä sain (joskin postitse) hyvää palvelua L'Oréalilta.
Ostin taannoin joulukuisena aamuna L'Oréalin Lash Architect-ripsivärin illan pikkujouluja varten. Ensimmäistä kertaa ripsarin avattuani oli hämmästys kuitenkin suuri. Ripsarin harja oli täysin kuiva, ja useista pumppausyrityksistä huolimatta tuubista ei väriä irronnut niin paljoa että siitä olisi ripsiin laitettavaksi ollut. Ripsiväri oli kertakaikkisen tyhjä! Tuossa tilanteessa harmitus oli melkoinen ja luonnollisesti kauppakin jo kiinni. Päätin sitten kirjoittaa suoraan L'Oréalille ja lähetin tyhjän tuubin heille. Kysyin myös ihan mielenkiinnosta, miten tälläinen ylipäänsä on mahdollista.


Vastauksen tuleminen kesti muutaman viikon ja hätähousuna ehdinkin jo ajatella, että noinkohan menetin rahani, olinhan lähettänyt kirjeeni mukana ripsarin ja vielä alkuperäisen ostokuittinikin. Sitten eräänä päivänä saapui kirje, jossa kerrottiin että palautteeni oli huomioitu ja pahoiteltiin tapahtunutta. Tulisin saamaan hyvityksen lähipäivinä. Muutamaa päivää myöhemmin postiin saapui paketti, josta paljastuikin ihan kiva yllätys.



Paketissa oli söpö turkoosi meikkilaukku, jonka sisällä ko. ripsivärejä kaksi kappaletta, sivellin ja kynsiviila, ja vielä muutama näytepakkaus. Sen kummempaa selitystä en tuubin tyhjyydelle saanut, mutta tämä yllätys kyllä korvasi menetyksen.

Ihan perusasioita; suht nopea vastaus asiakkaalle, virheen myöntäminen, pahoittelu ja tuotteen korvaaminen niin että asiakas vielä yllättyy. Miten saataisiin tämä toimimaan näin kaikissa yrityksissä? Niin helppoa, mutta tämä asiakas on niin tyytyväinen että varmasti tulee käyttämään samaa luottoripsariaan jatkossakin!
Well done L'Oréal!
Mistä sinä olet viimeksi saanut hyvää palvelua?