07 lokakuuta 2015

HIIT-treeni metsässä

Lähettänyt Tiia / Littlebigthings klo 17.38
HIIT-treeni IWELLOjengin ohjelmassa kuulosti aavistuksen verran pelottavalta ja sai astmaatikon keuhkot vinkaisemaan jo etukäteen. JAIKS! HIIT-treeni eli High Intensity Interval Training on käytännössä lyhyttä treeniä erittäin kovalla rasituksella. Viime viikolla IWELLOn Sanna vei meidät metsään, Jyväskylän Harjulle treenaamaan. Oikeasti, mikä oivallus itselleni onkaan ollut, että treenata voi muuallakin kuin kuntosalilla tai siinä omalla olkkarin matolla. Ulkona (ja varsinkin hyvällä porukalla!) treenaaminen on ihan parasta!

HIIT-treenin voi itse suunnitella mieleisekseen, ja eri liikkeiden variaatioilla treenistä saa vaikka joka kerta erilaisen ja käytännössähän treenata voi missä ja milloin vain! Me teimme kaksi erilaista sarjaa; ekassa sarjassa tehtiin neljää liikettä: kyykkäys, lankku, etunojapunnerrus ja maastaveto, kutakin tehtiin 20 sekunttia, ja sitten nopea vaihto 10 sekunnin tauon aikana. Näitä kierroksia kaksi. Tarpeen mukaan sai liikkeestä tehdä myös vaativamman version, kuten vaikkapa kyykkäyksestä kyykkyhypyn.

Toisessa sarjassa liikkeinä olivat kyykky + ylöstyöntö, istumaan nousu / puolilinkkari ja korokehypyt + punnerrus ja niitä tehtiin ensin jokaista 21, seuraavalla kierroksella jokaista 15 ja viimeisellä kierroksella 9. Reippaimmat hyökkäsivät lopuksi vielä puuportaille juoksemaan; minä keskityin pitämään keuhkot ja juuri ennen treenejä syödyn ruuan sisälläni. Huhhuh mikä treeni!


Puolustuksekseni täytyy sanoa, että treenipäivänä olin tavallistakin heikommalla hapella liikenteessä, olin viettänyt päivän kissataloudessa (kärsin erittäin pahasta kissa-allergiasta, joka vetää röörit ihan tukkoon). Lisäksi olin liikkeessä parin tunnin yöunien jälkeen, olin viettänyt tehokkaan päivän vajaa parivuotiasta kummityttöäni hoitaen ja leikittäen. Sanonpahan vaan, että äiti-ihmiset, arvostan teitä!

Viime viikolle kertyi taas suunnitellut kolme treeniä, vaikka olisikin pitänyt ottaa mukaan myös ulkoilulenkki loppuviikkoon.
ma: jättipallojumppa, venyttelyt 1h 15min
ti: jooga 1h
ke: IWELLO hiit-treeni 50min
to-su: -

Tänään olen täällä viettänyt sairaspäivää, eilisiltainen piloxing orastavassa flunssassa veti aikalailla mehut pois. Tänään jätinkin suosiolla balettitunnin väliin ja yritän kovasti juoda lämmintä tuon kaktuksen pois häätämiseksi kurkustani. Huomenna pitäisi nimittäin olla iskussa, tai no ainakin edes jalkeilla, on nimittäin IWELLOjengin lukijatreenin aika!


Mukaan treenaamaan voit tulla ihan ex-tempore ja ilmoittautumattakin.

Nähdäänhän huomenna treeneissä! :)




3 kommenttia:

Hanna Voutilainen kirjoitti...

Näyttää tosi hyvältä treeniltä, menee heti testiin kun on tervehdytty tästä sitkeästä flunssasta. Halu salille ja ryhmäliikuntoihin takaisin on jo kova! :)

hanna
www.hannamariav.com

Annukka kirjoitti...

Tollanen porukkatreeni metsässä raittiissa ulkoilmassa kuulostaa kyllä tosi kivalta. Ja jotenkin se porukassa riehuminen on ohikulkijoistakin ehkä jotenkin "normaalimpaa " kuin se , että joku siellä hilluu yksinään. Tai ainakaan musta ei olis siihen.

Täältä tulee sulle pikaista paranemista <3

Tiia / Littlebigthings kirjoitti...

Hanna: Todellakin! Niinhän siinä kävi etten päässyt lukijatreeniin sitten minäkään, keuhkoputken tulehduksen pukkas. Niin mun tuuria! Mut kyllä me täältä vielä noustaan :)

Annukka: Joo todellakin, emmäkään tulis lähteneeksi yksin metsään treenaileen. Porukalla kaikki on kivempaa :)
Ja kiitos, joudun varmaan huomenna käydä moikkaan lääkäriä, sen verran tuskaista on hengittäminen.

Lähetä kommentti

Kommentteja! Kiitos nam! :)

 

Littlebigthings Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review